Zzp’er in het Primair Onderwijs

Je hoort en ziet ze overal: zzp’ers. Zijn er ook onderwijs gerelateerde zzp’ers? Kan en mag dat? In het onderwijs is er een tekort aan leerkrachten en degenen die er nog zijn, ervaren een hoge werkdruk… is hier mogelijk een oplossing?

Sinds 2016/2017 is Jan-Willem Duim in het Amsterdamse (basis)onderwijs begonnen als zzp-leerkracht, omdat hij merkte dat de werkdruk bij hem en zijn collega’s steeds meer toenam. Hij besloot zich school-onafhankelijk in te zetten vanuit de kwaliteiten die hij heeft. In de hoop op deze manier zijn collega’s en het onderwijs te kunnen helpen. Als zzp’er ervaart hij weliswaar minder zekerheid, maar meer vrijheid en het idee scholen te kunnen helpen! Het inzetten van zzp’ers is daarmee een Win-Win!

  • Scholen hoeven de zzp’er niet in loondienst te nemen. School betaalt dus enkel voor de uren dat de zzp’er ingezet wordt. #besparing #werkdrukvermindering
  • Zzp’ers kunnen zelf bepalen welke dagen zij ingezet kunnen worden en met welke talenten. Ook hebben ze vanuit hun positie contact met verschillende scholen en dus verschillende inspiratie- en aanknopingspunten. #inzetvanuithettalent

Er kwamen steeds meer aanvragen van scholen en andere onderwijs-zzp’ers. Een online platform FlexOnderwijs waarbij scholen en zzp’ers direct met elkaar in contact komen zonder kosten voor de scholen, was het gevolg.

Flexleerkracht is geen tussenpartij en is ook niet gestart om geld te verdienen. Het doel is een open platform te zijn waar zzp’ers met een onderwijsbevoegdheid en talenten gericht ingezet kunnen worden door het onderwijs. Met meer handen in de het onderwijs zorgen we uiteindelijk ook voor behoud van de huidige doorzetters! Dat is het onderwijs waard.

 

Stuur deze pagina door naar een bekende

Email
Bericht

* Gegevens uit bovenstaande invulvelden worden niet gedeeld